Tourism industry in Latin America

Tourism industry in Latin America La industria del turismo en América Latina

Over the last few years, people from affluent countries throughout Europe and North America have begun traveling off “the beaten path” and have become more interested in exploring countries within Latin America and South East Asia. For regions like the aforementioned, this means a boom in their tourism and progression in their economy. In this article, we will examine the progression tourism has made in Latin America, and how countries are amping up their country’s marketing techniques to continue these positive trends.

After a severe decrease in tourism during the 2008 recession, Latin America only had room for growth. According to the World Travel & Tourism Council, in 2017, there was almost 5 percent of direct Travel & Tourism GDP growth in Latin America, with over 1/10 of jobs supported by Travel & Tourism in the region. These positive trends are expected to continue in the next 5 years, and by 2026 the total tourism and travel related GDP contributed is expected to rise around 600 billion U.S. dollars. In terms of ranking, Mexico, Brazil, Panama and Costa Rica take the lead with Chile and Argentina following closely.

Mexico, has been rising through the ranks in tourism not only from a regional standpoint, but also internationally speaking. From 2017 to 2018, the country has moved up eight positions in the World Economic Forum of Travel & Tourism competitive report. Part of the reason Mexico has improved, is due to their strong promotion of domestic tourism, with a new campaign that promotes.

On the other hand, Brazil lacks the promotional capabilities and budget that Mexico has been able to get over the last few years. However, Brazil still manages to be one of the largest tourism destinations in Latin America, partially due to the popularity of their festivals and beautiful landscapes. Last year alone, Brazil welcomed over 6.5 million tourists, which although it is low in comparison to top world destinations- it is a large amount for the Latin American region. Many of Brazil’s incredible historic centers have been declared World Heritage Sites throughout the last 20 years, which has caused a consistent increase in tourism year after year.

As Americans and Europeans become more intrigued by the tourism offerings in Latin America, Argentina does not lag behind. In 2017, 5,922,000 tourists entered Argentina contributing a total of nine percent GDP to the country. Most tourists that come to Argentina are from the South American continent, but there has been a recent spike in American and South Korean tourists. Unfortunately, due to the economic recession the country is facing, tourism has decreased in Argentina the last six months. This economic crisis is discussed in a different article within this newsletter.

Overall, the globalization that the world is facing has meant positive effects for South America as more English speakers are feeling safer about visiting Latin American countries. An increase in tourism can positively affect the region as it can cause an increase in available jobs and investments.                 

En los últimos años, las personas de los países ricos de Europa y América del Norte han comenzado a viajar „por el camino trillado“ y se han interesado más en explorar países en América Latina y el sudeste asiático. Para regiones como las mencionadas anteriormente, esto significa un auge en su turismo y una progresión en su economía. En este artículo, examinaremos la progresión que ha hecho el turismo en América Latina, y cómo los países están amplificando las técnicas de marketing de su país para continuar con estas tendencias positivas.

Después de una severa disminución en el turismo durante la recesión de 2008, América Latina solo tuvo espacio para el crecimiento. Según el Consejo Mundial de Viajes y Turismo, en 2017, hubo casi el 5 por ciento del crecimiento directo del PIB de Viajes y Turismo en América Latina, con más de 1/10 de los empleos respaldados por Viajes y Turismo en la región. Se espera que estas tendencias positivas continúen en los próximos 5 años, y para 2026 se espera que el PIB total relacionado con el turismo y los viajes aumente alrededor de 600 mil millones de dólares estadounidenses. En términos de clasificación, México, Brasil, Panamá y Costa Rica toman la delantera con Chile y Argentina siguiendo de cerca.

México, ha estado aumentando a través de las filas en el turismo no solo desde un punto de vista regional, sino también internacionalmente hablando. De 2017 a 2018, el país ha subido ocho posiciones en el informe competitivo World of Travel & Tourism. Parte de la razón por la cual México ha mejorado, se debe a su fuerte promoción del turismo nacional, con una nueva campaña que promueve:

Por otro lado, Brasil carece de las capacidades promocionales y el presupuesto que México ha podido obtener en los últimos años. Sin embargo, Brasil aún logra ser uno de los destinos turísticos más grandes de América Latina, en parte debido a la popularidad de sus festivales y hermosos paisajes. Solo el año pasado, Brasil recibió a más de 6,5 millones de turistas, que aunque es bajo en comparación con los principales destinos mundiales, es una gran cantidad para la región de América Latina. Muchos de los increíbles centros históricos de Brasil han sido declarados Patrimonio de la Humanidad durante los últimos 20 años, lo que ha provocado un aumento constante en el turismo año tras año.

A medida que los estadounidenses y los europeos se sienten más intrigados por la oferta turística en América Latina, Argentina no se queda atrás. En 2017, 5,922,000 turistas ingresaron a Argentina contribuyendo con un total del nueve por ciento del PIB al país. La mayoría de los turistas que vienen a Argentina son del continente sudamericano, pero ha habido un aumento reciente en los turistas estadounidenses y surcoreanos. Desafortunadamente, debido a la recesión económica que enfrenta el país, el turismo ha disminuido en Argentina en los últimos seis meses. Esta crisis económica se discute en un artículo diferente dentro de este boletín.

En general, la globalización que enfrenta el mundo ha tenido efectos positivos para América del Sur, ya que cada vez más personas que hablan inglés se sienten más seguras al visitar países de América Latina. Un aumento en el turismo puede afectar positivamente a la región ya que puede causar un aumento en los empleos e inversiones disponibles.

This is a post from our Central and South America Services Newsletter 3-2018. The entire newsletter can be found here. You can also subscribe to this newsletter and receive the current issue directly on the release date.

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