Air transport in Latin America

Air transport in Latin America Transporte aéreo en América Latina

Throughout the last five years, Latin America has benefited from an increase in leisure and business travel, with travelers from all over the world coming to experience the benefits and beauty of the region. The pace of growth of air transport has had to increase in order to accommodate the growth. To put in perspective, over 250 million people traveled to the region last year, and there is an expected continuous growth of six percent within the next 20 years.

In this article, we will explore the current climate of the industry and potential challenges for growth that the air transport industry has in Latin America, while also exploring the benefits that said growth can bring to these individual countries.

Status of air transport in LATAM

In terms of domestic transport, the low-cost airline GOL dominates in sales with more than 32 million passengers annually. Internationally, the Chilean airline LATAM and Colombian airline Avianca.

LATAM is in fact one of the largest airlines in the world, as it is a merger of what originally was LAN and TAM airlines (along with their low-cost airline subsidiaries). LATAM not only operates commercially, but also has one of the largest cargo operations in the region. On the other hand, although Avianca isn’t as large as LATAM airline, they are one of the oldest airline in the world and takes the lead in Colombia in terms of international and domestic flights- while also operating as a cargo company, similar to LATAM air.

Current challenges to acknowledge

According to the International Air Transport Association (IATA), one of the biggest challenges of the aviation industry in Latin America is the lack of infrastructure. Although appropriate airports exists throughout the region, IATA is calling attention to the rapid growth of demand for air travel, while the airport capacity is still remaining consistent. CEO and General Director of IATA, Alexandre de Juniac notes that by 2036 Latin America is expected to have more than 750 million journies, and without an action plan to expand capacity and air traffic management systems- we are headed towards a criss.

Specifically, the areas in the region that are at most risk to run into a capacity crisis are the major capitals such as Buenos Aires, Bogota, Lima, Mexico City and Santiago. Cities like Mexico City and Santiago have new airports underway, but are struggling to fund such extensive projects with political changes underway.

Although these challenges are important, there is a lot of positive expectations as leaders in these major countries are taking the issues seriously and acting appropriately. In fact, leaders from the aviation industry are expected to gather at the end of November in Colombia for Aviation Day to discuss these challenges and the expected solutions for the upcoming year.

A lo largo de los últimos cinco años, América Latina se ha beneficiado de un aumento en los viajes de placer y de negocios, con viajeros de todo el mundo que vienen a experimentar los beneficios y la belleza de la región. El ritmo de crecimiento del transporte aéreo ha tenido que aumentar para adaptarse al crecimiento. Para poner en perspectiva, más de 250 millones de personas viajaron a la región el año pasado y se espera un crecimiento continuo del seis por ciento en los próximos 20 años.

En este artículo, exploraremos el clima actual de la industria y los desafíos potenciales para el crecimiento que tiene la industria del transporte aéreo en América Latina, al mismo tiempo que exploramos los beneficios que dicho crecimiento puede traer a estos países individuales.

Estado del transporte aéreo en LATAM

En términos de transporte nacional, la aerolínea de bajo costo GOL domina las ventas con más de 32 millones de pasajeros anualmente. A nivel internacional, la aerolínea chilena LATAM y la aerolínea colombiana Avianca.

LATAM es, de hecho, una de las aerolíneas más grandes del mundo, ya que es una fusión de lo que originalmente eran las aerolíneas LAN y TAM (junto con sus subsidiarias de aerolíneas de bajo costo). LATAM no solo opera comercialmente, sino que también tiene una de las operaciones de carga más grandes de la región. Por otro lado, aunque Avianca no es tan grande como la aerolínea LATAM, es una de las aerolíneas más antiguas del mundo y toma la delantera en Colombia en términos de vuelos nacionales e internacionales, aunque también opera como una empresa de carga, similar a LATAM AIR.

Desafíos actuales

Según la Asociación Internacional de Transporte Aéreo (IATA), uno de los mayores desafíos de la industria de la aviación en América Latina es la falta de infraestructura. Aunque existen aeropuertos apropiados en toda la región, IATA está llamando la atención sobre el rápido crecimiento de la demanda de viajes aéreos, mientras que la capacidad del aeropuerto sigue siendo constante. Alexandre de Juniac, Director Ejecutivo y Director General de IATA, señala que para 2036 se espera que América Latina tenga más de 750 millones de revistas y que, sin un plan de acción para ampliar los sistemas de gestión de capacidad y tráfico aéreo, nos dirigimos hacia una crisis.

Específicamente, las áreas de la región que corren más riesgo de sufrir una crisis de capacidad son las principales capitales, como Buenos Aires, Bogotá, Lima, Ciudad de México y Santiago. Ciudades como Ciudad de México y Santiago tienen nuevos aeropuertos en marcha, pero están luchando para financiar proyectos tan amplios con cambios políticos en curso.

Si bien estos desafíos son importantes, existen muchas expectativas positivas, ya que los líderes en estos países importantes están tomando los problemas con seriedad y actuando de manera apropiada. De hecho, se espera que los líderes de la industria de la aviación se reúnan a fines de noviembre en Colombia para el Día de la Aviación para discutir estos desafíos y las soluciones esperadas para el próximo año.

This is a post from our Central and South America Services Newsletter 3-2018. The entire newsletter can be found here. You can also subscribe to this newsletter and receive the current issue directly on the release date.

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